Social sciences and humanities
Subject: METHODOLOGY OF GROUP WORK + EDUCATIONAL TECHNOLOGIE (A.A. 2027/2028)
single-cycle master degrees (5 years) in PRIMARY TEACHER EDUCATION
Course year | 5 |
---|---|
CFU | 9 |
Teaching units |
Unit METODOLOGIA DEL LAVORO DI GRUPPO+TECNOLOGIE DIDATTICHE
Teaching and special pedagogy (laboratory)
|
Exam type | written and oral divided |
Evaluation | final vote |
Teaching language | Italiano |

Overview
METODOLOGIA DEL LAVORO DI GRUPPO
To be able to play, plan and lead, reflect and document playing activities.
TECNOLOGIE DIDATTICHE
Knowing education technologies and their development in the last years.
Knowing and critically analize hypertexts, multimedia, educational software, new media.
Refletcting on the didactical implications of introduction of the new technologies in the actual society
Admission requirements
To be able to design educational activities in a school context. To have attended "Laboratorio di tecnologie didattiche - 3 cfu"
Course contents
METODOLOGIA DEL LAVORO DI GRUPPO
Different kinds of play-based activities in the school context
Methodologies: management of space, timing, support materials...
How to document a playing activity
How to design and lead a playing activity: theoretical and practical aspects
Tipi di gioco in ambito scolastico
Aspetti metodologici: spazi, tempi, materiali...
Caratteristiche e peculiarità della documentazione delle attività di gioco
Progettare attività di gioco: aspetti teorici e pratici
Teaching methods
Lessons, case studies, practical work
Assessment methods
Written, oral and practical exam. The memorisation and knowledge "by heart" of the books are not required: the books and the suggested texts are used as a reference to support the student in preparation of the Project Work required for the exam. The exam will be available to the students who have successfully attended the activities "laboratorio di metodologia 1 cfu" and "laboratorio di tecnologie didattiche - 3cfu".
Learning outcomes
METODOLOGIA DEL LAVORO DI GRUPPO
To be able to play, plan and lead, reflect and document playing activities.
Readings
I testi fanno da riferimento alle attività che ciascuno studente deve svolgere in preparazione dell'esame e che sono spiegate su Dolly.
Parte di METODOLOGIA del lavoro di gruppo:
Baumgartner, E., Il gioco dei bambini, 2010
Bondioli, A., Gioco e educazione, Angeli, 2002
Braga, P., Gioco, cultura e formazione, Junior, 2006
Caillois, R., I giochi e gli uomini, Bompiani, 2000
Chiappetta CAjola, L., Didattica del gioco e integrazione, Carrocci, 2012.
Johnson, D., Johnson, R., Apprendimento cooperativo in classe, Erickson, 2015
Parte di TECNOLOGIE didattiche
Guerra, L., (a cura di), Tecnologie dell'educazione e innovazione didattica, Edizioni Junior, 2010.
Calvani, Che cos'è la tecnologia dell'educazione, Carocci, 2004.
Fogarolo, F., Il computer di sostegno, Erickson, 2012.
Spitzer, M., Demenza digitale, Corbaccio, 2012
Stoll, C., Confessioni di un eretico high-tech, Garzanti, 1999.